details-images
  • Drukuj

Alkaliczna (zasadowa)

Dzisiejszy styl życia, charakteryzyjący się wszechobecnym pędem i stresem, które są nawet w sposobie i jakości jedzenia, prowadzi do zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, czyli do jego zakwaszenia. Jak to się przekłada na jakość naszego życia? Powoduje złe samopoczucie, przemęczenie, otyłość i w końcu wiele chorób, nawet takich jak cukrzyca, depresja czy rak. Ale można temu zaradzić.

 

Co to jest zakwaszenie organizmu?

 

Równowagę kwasowo-zasadową organizmu wyznacza współczynnik kwasowości i zasadowości substancji pH. Mierzy się go w skali od 0 do 14. Najlepszą wartością dla organizmu jest wartość neutralna, czyli 7, a dokładnie 7,35–7,45. Oznacza to, że nasz orgaznim znajduje się w równowadze kwasowo-zasadowej, co jest stanem najwłaściwszym dla organizmu - krew ma odpowiedni poziom tlenu, a komórki funkcjonują prawidłowo. Do zakwaszenia organizmu dochodzi wtedy, kiedy współczynnik kwasowości pH obniża się poniżej wartości 7. I wtedy zaczynają się kłopoty...

 

 

Jak dochodzi do zakwaszenia organizmu?

 

Niestety, łatwiej jest organizm zakwasić niż utrzymać równowagę kwasowo-zasadową. A nasz organizm funkcjonuje sprawnie tylko wtedy, jeśli panuje w nim równowaga kwasowo-zasadowa. Przekłada się to na nasze dobre samopoczucie, energię życiową i zdrowie. Niestety, dzisiejszy styl życia, stres, brak ruchu, sposób odżywiania, a nawet zanieczyszczenie środowiska - sprzyjają zakwaszeniu organizmu. Powoduje to złe samopoczucie, zmęczenie, spadek energii i odporności, a w efekcie skłoność do zapadania na wiele, nawet bardzo poważnych, chorób.

 

Jakie są objawy zakwaszenia organizmu?

 

Zakwaszony organizm, który nie funkcjonuje tak, jak powinien, jest podatnym środowiskiem dla rozwoju bakterii, grzybów i pasożytów. Stąd łatwiej rozwijają się różnego rodzaju stany zapalne, infekcje i przeziębienia, wysypki skórne, pryszcze i egzemy, osłabienie włosów i paznokci, bóle i zawroty głowy, niestrawność, mdłości, zgaga, zaparcia, a nawet zespół jelita drażliwego. Dochodzi do uczucia ciągłego zmęczenia, niestabilności emcjonalnej, kłopotów ze snem, a w efekcie końcowym nawet do depresji. Osoby z zakwaszonym organizmem muszą liczyć się także z możliwością wystąpienia takich chorób, jak zwyrodnieniowe zapalenie stawów, reumatyzm, osteoporoza, nadciśnienie, miażdżyca, cukrzyca. Może dojść nawet do zmian nowotworych. Zakwaszenie prowadzi także do otyłości - organizm traci bowiem dużo energii, aby utrzymać prawidłowe pH, którą mógłby spożytkować na spalanie tłuszczu.

 

Co to jest i na czym polega dieta zasadowa (alkaliczna)?

 

Aby przywrócić równowagę kwasowo-zasadową organizmu, dzięki czemu poprawie ulegnie kondycja naszego organizmu, a co za tym idzie i nasze zdrowie, koniecznie trzeba zmienić dietę. Należy wykluczyć lub ograniczyć pokarmy, które zakwaszają organizm, a w ich miejsce wprawdzić te, które mają działanie zasadowe (alkalizujące organizm). Oprócz poprawy stanu zdrowia, na takiej diecie także schudniemy.

 

Innymi słowy - musimy zastosować dietę zasadową (inaczej zwaną alkaliczną), której zadaniem jest odkwaszenie organizmu.

 

Zasady stosowania diety alkalicznej (zasadowej)

 

Stosując dietę zasadową na naszym talerzu powinno znajdować się min. 80% produktów zasadowych, czyli takich, które odkwaszają organizm. Wykaz tych produktów znajduje się w poniższych tabelkach. Pozostałe 20% to produkty kwasotwórcze (tabelka poniżej). Przy komponowaniu posiłków należy też pamiętać o odpowiednim łączeniu produktów. I tak np. chleb należy jeść tylko z warzywami, powiedzy z sałatą, pomidorem i rzeżuchą, a mięso tylko z gotowanymi i/lub surowymi warzywami (bez ziemniaków lub ryżu). To bardzo ułatwi naszemu organizmowi proces trawienia, sprzyja utracie zbędnych kilogramów i utrzymaniu szczupłej sylwetki.

 

Należy pamiętać też, aby nie mylić smaku produktu z jego działaniem - kwaśny owoc niekoniecznie zakwasza organizm, tylko ma po prostu kwaśny smak - kwaśne cytrusy poddane trawieniu działają zasadotwórczo! Ważne jest bowiem to, jak dany produkt spożywczy zachowuje się w procesie przemiany materii, a nie jaki ma smak.

 

Zasady diety alkalicznej:

- komponuj posiłki tak, aby na talerzu znajdowało się 80% produktów zasadowych i 20% produktów kwasotwórczych; do układania jadłospisu korzystaj z poniższych tabel z produktami zasadowymi (dozwolonymi) i kwasotwórczymi dozwolonymi w ograniczonych ilościach
- jedz dużo warzyw, zwłaszcza zielonych; dodawaj je do większości posiłków
- sięgaj po cytrusy, na śniadanie warto wypijać szklankę soku ze świeżo wyciśniętego grejpfruta lub przegotowanej i ostudzonej wody z cytryną
- pij dużo wody mineralnej niegazownej - 2 litry dziennie
- zapomnij o cukrze, jeśli jednak nie możesz się bez niego obyć, zastąp go stevią
- wprowadź do diety spirulinę, chlorellę lub młody zielony jęczmień; zawierają bowiem ogromne ilości chlorofilu i pomagają utrzymać w organizmie prawidłowe pH krwi

 

 

Produkty dozwolone i zabronione w diecie zasadowej

 

Produkty dozwolone (zasadowe):
Na talerzu powinno się znajdować 80% tych produktów.

 

Warzywa:

bakłażany
botwina
brokuły
brukselka
buraki
czosnek
dynie
groszek zielony
kabaczki 
kalafiory
kalarepa
kapusta 
kiełki
kiszone warzywa,np: ogórki, kapusta
marchew
ogórki
papryka
pietruszka 
pomidory
rzepa 
rzeżucha
rzodkiewki
sałata 
selery
szparagi
zielony groszek

 


 

Owoce:

ananas 
arbuzy
awokado
banany
brzoskwinie
cytryny
czereśnie
grejpfruty
gruszki 
jabłka
jagody
jeżyny
limonki 
maliny
mandarynki 
morele
nektarynki 
owoce tropikalne
pomarańcze
porzeczki
poziomki
rabarbar
rodzynki
suszone figi i daktyle
świeże kokosy
truskawki
winogrona

 

 Nabiał i mięso:

jogurty i produkty mleczne przetworzone
piersi (filrty) z kurczaka bez skóry
sery tofu
sery twarogowe (białe)

 
Kasze, nasione:

kasza jaglana
migdały
nasiona dyni
nasiona kiełków
nasiona słonecznika
siemie lniane

 

Przyprawy:

curry
cynamon
gorczyca
imbir
oliwa z oliwek
pieprz chilli
sól morska
zioła

 

 

 Napoje:

mleko organiczne
mleko sojowe
świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne
woda mineralna
zielona herbata
ziołowa herbata

 

Słodziki:

stevia

 

Produkty kwasotwórcze całkowicie zakazane (należy wykreślić je z jadłospisu):
Pod wpływem procesów trawiennych powodują one wydzielanie bardzo dużo kwasu.

Są to:

alkohol
fast-foody (pizze, hamburgery, frytki itp.)
kawa, harbata i napoje z kofeiną
napoje gazowane
słodycze, ciasta i torty, ciasteczka, cukierki, czekolady
tłuste mięsa
tłuste sery żółte

 

Produkty kwasotwórcze dozwolone w ograniczonych ilościach:
Mogą stanowić tylko do 20% produktów na talerzu.

 

Są to:

jaja
kasza jęczmienna
makarony
mięso wołowe i wieprzowe
płatki owsiane
ryż
ser żółty tylżycki

 

 Przykładowy jadłospis na 1 dzień:

 

ŚNIADANIE: 3 łyżki płatków owsianych, ugotowanych na wodzie, z dodatkiem pokrojonego w plastry banana i kilkoma migdałami i/lub suszonymi daktylami; szklanka przegotowanej wody z cytryną
II ŚNIADANIE: 3 mandarynki (lub inne sezonowe owoce)
OBIAD: zapiekanka z brokułów, brukselki, i mrożonej mieszanki warzywnej z marchwią, papryką, cukinią itp., doprawionych solą, ziołami i jogurtem naturalnym: warzywa ugotować w osolonej wodzie na pół twardo, przełożyć do naczynia żaroodpornego, przyprawić, zalać jogurtem i zapiec. Można użyć 1 opakowanie mrożonych brokułów, 1/2 opakowania brukselki, 1 opakowania mieszanych warzyw. Cała zapiekanka to 3 porcje. Porcję zapiekanki podawać z filetem z kurczaka, rozbitym, przyprawionym i zgrillowanym na patelni grillowej, bez tłuszczu.
PODWIECZOREK: grejpfrut lub kawałek melona Cantalupe
KOLACJA: sałatka: sałata lodowa, ogórek szklarniowy, 2-3 pomidory, 2 jajka ugotowane na twardo; składniki pokroić, wymieszać i przyprawić szczyptą soli, ziołami, łyżką oliwy z oliwek

 

 

Zobacz podobne artykuły:

dieta amerykańska, dieta Atkinsa, dieta Dukana, dieta Kwaśniewskiego, dieta Montignaca, dieta rozdzielna, dieta zgodna z grupą krwi, jednodniowa dieta owsiankowa (owsiana), odchudzanie według faz ksieżyca, Strażnicy Wagi, (alkaliczna), gwiazdy pokochały dietę zasadową, 9:1: dieta Jennifer Aniston

 

bakłażan
botwina
brokuły
brukselka  
buraki 
czosnek
dynia
groszek zielony
kabaczki 
kalafior
kalarepa  
kapusta 
kapusta 
kiełki
kiszone warzywa
marchew
ogórek 
papryka 
pietruszka 
pomidory 
rzepa  
rzeżucha 
rzodkiewka 
sałata  
seler 
szparagi
zielony groszek